December 20, 2010

EDISI MANDARIN


Tengok tajuk mesti ingat saya nak tulis entry dalam bahasa mandarin kan?? Tak la..saya belum terer lagi sampi tahap tu.hehe..Saya nak kongsi sikit apa yang saya belajar . Tym degree ni kena ambik bahasa ketiga so saya pilih mandarin. Bahasa mandarin kalau kita ada basic senang je tak susah, tapi kalau yang stat balaja tu memang agak payah laa..macam saya ;).Ok tak nak bebel panjang kita stat pembelajaran hari ini.

Mula-mula kena tahu dalam bahasa mandarin kita ada 4 nada bacaan.
1) Nada Mendatar, simbolnya ( - )
2) Nada Manja, simbolnya ( / )
3) Nada Rendah, simbolnya ( V )
4) Nada Tinggi simbolnya ( \ )

Setiap nada ni kena di tanda pada huruf vocal ( a, e, i, o, u ) . Kalau dalam perkataan tu ada dua huruf vocal, tanda nada bacaan dekat huruf vokal yang kedudukannya awal ok.

Contohnya : huai ( tanda symbol ke3 diletak di ats huruf a ). Antara huruf a dan u, a kan lagi awal dari u.


Dialog : (Translate)

Hashan : Xiaojie, ni hao ! ( Hashan : Cik, Salam sejahtera ! )

Meiling : Xiansheng, ni hao! ( Meiling : Encik, Salam sejahtera ! )

Hashan : Ni jiao shenme mingzi? ( Hashan : Awak dipanggil dengan apa nama? )

Meiling : Wo jiao Meiling. Ni ne? ( Meiling : Saya dipanggil Meiling. Awak pula? )

Hashan : wo jiao Hashan. ( Hashan : Saya dipanggil Hassan. )

Kena ingat : bila nak baca perkataan

Xiaojie, huruf x akan disebut C maka jadi ciao dan huruf jie akan menjadi cei( chair).bunyi mcm perkatan chair tapi tak perlu sebut hurf r tu, ( Ciaochei )

Jiao akan dibaca begini ciao ( wo ciao Farra ;)

Perkataan mingzi akan menjadi mingce. Bila bca cmni ( ni ciao shenme mingce? ) .

Ok sekarang nombor pulak.


Setakat ini je la dulu yg saya dapat kongsi.Bnyak-banyak kunk tak fhm pulk. Ok lah,selamat mempraktiskan bahasa mandarin ;)

P/s: maaf ye, kat laptop ni sush la nak taip simbol-simbol ni..( -, /, v,\ )



Salam Sayang Dari,

Photobucket

2 comments:

Nak cakap ape,cakap jer..